DONUT MAYO....TERSANGATLA GEBU!!!!


ASSALAMMUALAIKUM...

Permintaan dri orang dalam umah nie..rasanya dah sebulan mintak buatkan donut baru ari ni lah dapat tunaikan...lega betul rasanya......otak dan kepala rasa ringan sikit kalo tidak rasa semacam jer.....
Pasni bole la makan puas2...sebab dah lama mintak baru dapatkan...hehehe...
Dalam sibuk2 tu liza selongkar dapur azlita kebetulan ada resepi donut mayo....rasa macam sedap...bole la cuba sebab sebelum ni tak penah lak terfikir mayonis.salah satu bahan yg bole di campurkan dalam buat donut ....tapi alhamdulilah...memang sedap!





Tak sia2 bila cuba resepi nie dan hasilnya...sedap sangat,gebu lak tu......-))
Liza memang buat lebih pastu frozenkan....ha bila2 nak makan senang..kuarkan dri freezer dan biarkan donut tu lembut pastu goreng......



DONUT MAYO...

BAHAN BAHAN...
1 kg tepung gandum
360 ml air suam
1 bungkus yis mauripan
6 sudu besar gula pasir
1 sudu besar garam
2 biji telor
50 gram shortening
6 sudu besar susu pekat
5 sudu besar mayonis
1 sudu besar pelembut roti~liza tambah
2 sudu besar baking powder
Gula aising secukupnya....

CARANYA..
Air suam di bancuh bersama garam dan gula pasir bila dah sebati baru masukkan yis mauripan tadi ketepikan...
Masukkan semua bahan dalam bekas dan digaul rata....bila dah sebati baru masukkan air suam dan uli sampai sebati...(donut nie kena uli lama sikit....sampai adunan tidak melekat di tepi2 bekas tu...tapi tak lah sampai tercabut tangan tu..hehehe)
Bila dah sebati biarkan ia naik sekali ganda...bila dah naik baru bole tekap ngan acuan donut...biarkan naik sekejap...pastu bole la di goreng...
Gaulkan ngan gula aising......


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 ulasan:

zila4ever berkata...

salam liza..gebu betul donut tue..ramai bloger dh mencubanya mmg sedap dan gebu..sy pun dh buat.;)

norlieharumaini berkata...

salam ziarah.. gebunya.. donut tu... nk rasa sikit leh..

DaRi DaPuR LiZa berkata...

salam kembali zila....sedapkan donut mayo ni..tak rugi mencubanya...

DaRi DaPuR LiZa berkata...

salam kembali norlie....cm mana nak bg...dah abis dah pun..hehehe

Catat Ulasan

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...