KEK VELVET.....



SALAM.....

Agak lama jugak liza tak up date ...bukannya apa cuma ada sikit penyakit malas....hehehe...tambah2 lg ngan tenet yg agak lembab ....dah macam kura2 demam.....hehehe...
Walau bagaimana pun liza ucapkan terima kasih pada yg sudi singgah...kat dapur liza ni....semoga kita dapat kongsi resepi bersama....ingat pesanan orang tua2...kalo nak pikat suami...kena pikat perutnya dulu....ha mcm tu la....liza pun ingat2 lupa....ye ke....ye la kot...


Dalam malas2 tu liza skodeng jugak dapur sape2 cari resepi yg sedap2...liza tengok ramai jugak yg dah cuba wat kek velvet....rasa mcm sedap jer.....alhamdulilah...memang sedap.....tak rugi mencubanya..........kekadang bila kita cuba respi yg baru...terus...menjadik...rasa berbaloikan...tapi bila kita cuba tak menjadi....alahai....sakit ati tak bole nak ctekan!!!!!



Apa2 pun jom kita tengok resepi kek velvet ni ye.....


KEK VELVET...

BAHAN..BAHAN...

250 gram butter
5 biji telor (B)
2 cawan gula kastor..(1 3/4 cawan pun ok)
3 cawan tepung naik sendiri*
3 sudu besar serbuk koko*
4 sudu besar red bright
1 cawan buttermilk
1 sudu teh garam
1 sudu teh baking powder*
1 sudu besar cuka makan

CARANYA......
Ayak bahan * ketepikan
Pukul mentega ngan gula sampai gebu...masukkan telor satu persatu..pukul sebati
Dalam mangkuk buttermilk campurkan perwarna merah dan kacau sebati..
Masukkan tepung selang selikan ngan buttermilk dalam adunan telor tadi...pukul sebati...masukkan garam dan pukul lg sampai kembang dan ringan...matikan pengadun...
Masukkan adunan dalam acuan kek dan bakar sampai kek masak....

BAHAN UNTUK CREAM...

BAHAN BAHAN....
500 gram cream cheese
240 gram butter anchor
240 gram gula icing
Putar sebati tak perlu terlalu lama ...takut terlalu cair..susah untuk di bentukkan nati...

BAHAN BAHAN UNTUK BUTTERMILK
1 cwan susu segar
1 sudu besar cuka makan...


Terima kasih pada kak zu @ dapur kak zu...izinkan liza kongsikan resepi kek velvet kat sini pulak ye.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 ulasan:

AZLITA AZIZ berkata...

Salam Jumaat Liza..

Sama macam yg mak ita selalu pesan "kalau nak pikat suami, pikat perutnya dulu" hihi

walau penat macam mana pun kena juga memasak kan..

Lama dah tak makan si baldu merah ni.. Macam nak buat aje rasanya..

DaRi DaPuR LiZa berkata...

ye betul ita,penat mcm mna pun kena masak ...kalo tak masak rasa bersalah pulak..hehehe...

kakchik@ella berkata...

rupa pun da cantek, rasa mesti terbaek, kan.

mamaAdam berkata...

Nk try lah ..........

Catat Ulasan

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...