PAU KACANG MERAH.........


SALAM SEMUA.....


Terima kasih yg tak terhingga pada yg sudi singgah ke dapur liza nie.....hanya ALLAH saja yg dapat membalasnya.....semoga resepi yg ada dapat membantu sesama kita...

Bila buat kue pau ni liza pasti teringatkan arwah mak....arwah mak liza memang suka buat kue pau tu la pasal sampai sekarang kami adik beradik memang suka makan kue pau...tambah2 pau kacang merah ........
betul orang kata.... apa yg mak kita masak memang sedap biar pun cuma goreng telor jer....hai rindu la pulak kat arwah mak......!!!



Tak rugi kan kalo kita ni suka memasak....sebab apa tau...bila rajin ke dapur perut pun kenyang.......anak2 pun suka....dulu arwah mak.. selalu pesan masak apa yg anak dan suami suka baru tak membazir....kerja pun senang......tapi memang betul pun....eemmmm

Tapi kue pau ni tak la segebu arwah mak liza buat....agaknya kena cuba bnyak kali baru jadi kot.....tak apa pasni liza akan cuba dan cuba lagi...hehehe...



Dah lari tajuk dah nie.....jom la kita tengok resepi kue pau nie....hehehe

PAU KACANG MERAH...

BAHAN BAHAN...
1 kg tepung pau @tepung gandum biasa pun ok jugak
400 ml air suam
1 bungkus yis mauripan
6 sudu besar gula 
2 sudu besar garam 
1/2 cawan minyak
1 sudu besar baking powder
1 sudu besar pelembut roti~liza tambah..

CARANYA...
Bancuh air suam dengan gula dan garam bila dah sebati baru masukkan yis mauripan...kacau sebati...dan biarkan yis tu kembang...(berbuih2)
Potong kertas A4,kertas minyak @ daun pisang...4 segi kecil
Panaskan periuk kukusan terlebih dahulu...

Dalam bekas yg besar masukkan semua bahan dan gaul sebati ...bila dah sebati baru tuangkan air yg ada yis tadi,uli sebati...sekiranya keras dan masih bergentel2..masukkan sedikit air suam...uli lg sampai adunan tidak melekat di tepi2 bekas tu....
Biarkan adunan naik sekali ganda lg....
Bulat2kan dan bubuh inti ditengah2....bulat2kan semula...bubuh di atas kertas sebagai pelapik....
Pastu kukus 10 minit ngan api yg besar...

INTI KACANG MERAH~liza beli jer kat kedai yg ada jual bahan2 kek...hehehe...jangan marah ye...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 ulasan:

zila 4ever berkata...

salam liza
menarik btul pau nie..gebu jew..:)

CT Delima berkata...

As'salam Liza

dah cantik gebu aje pau tu. ct pun memang fav dengan pau2 ni. memang betul kalau kita nak masak atau buat kuih biarlah yang disukai2 insan2 dirumah jadinya makanan tu tak akan terbuang dan terbazirkan Liza. ct sokong sangat2 kata2 dari marwah mak Liza tu. sebab tulah ct jarang dah nak masak2 kek atau muffin sekarang ni. sebab anak2 dah kurang sikit menu yang itulah, tak macam dulu dah :)

Al-fatihah buat arwah mak Liza

Catat Ulasan

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...