SAMBAL SOTONG KEMBANG....


SALAM SEMUA....

Dah sarapan ke...?
Bole ke tahu sarapan apa ari ni....mesti sedapkan.....liza rajin jugak g b/fast ngan kekawan......pastu kami semua g pasar...bila sampai pasar pulak macam2 menu yg keluar nak masak itulah...inilah...macam2...sambil2 tu liza suka tengok macam2 ragam...hehe.....
.
Sebenarnya minggu ni liza sibuk betul..ada kawan liza nak terima menantu...kawan dah lama dri anak kecik2 lagi...dia pulak ada oder c/badak ngan samosa frozen dri liza....tapi bru siap separuh jer ni....ada sape2  nk tolong ke....!!!!hihi....kalo ada sape2 yg sudi pinjamkan tangan...jgan malu2 dtg jer umah liza ni...hehe...gurau jer...

2
Ada yg tak berapa suka sotong kembang ni kan...tapi liza suka sangat tambah2 kalo makan ngan nasi lemak....mak aii tak bole nak cite la.....keenakkan sotong kembang ni....apa2 pun jom kita intai resepi ni ye....

SAMBAL SOTONG KEMBANG...

BAHAN BAHAN...
2 keping sotong kembang potong ikut suka basuh dan toskan
Garam,gula dan serbuk perasa
Sos cili secukupnya
Sedikit minyak untuk menumis

BHAN KISAR..
20 tangkai cilil kering di rebus terlebih dahulu
1 biji bawang besar

BAHAN C
3 susu besar kacang tanah di goreng tanpa minyak dan di tumbuk kasar2



CARANYA...

Tumis bahan b..sampai wangi..dan garing...masukkan sotong dan bahan2 lain..bila rasa dah ok baru masukkan bahan c...senangkan..(sekiranya sambal ni agak pekat bole juga di masukkan sedikit air tapi jangan bnyak sebab sotong akan mengeluarkan air bila di masak)

SELAMAT MENCUBA DAN MENJAMU SELERA.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 ulasan:

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
waaah!!!! menyelerakan sungguh tgk sambal sotong kembang tu... sedapnya ...

DaRi DaPuR LiZa berkata...

waalaikummussalam...diana...
terima kasih diana....ni antara menu kegemaran akak ni diana..ada masa bole la diana cuba ye...-}

Cendana Kasih berkata...

Errm...sedapnya sambal sotong makan ngan nasi lemak

Catat Ulasan

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...