MASAK LEMAK CILI PADI IKAN MERAH....


ASSALAMMUALAIKUM....

Malaysia menang malam tadi....seronok sangat rasanya.....sampai ke pagi senyum tak sudah2 ni....hihi...kalo tengok perlawanan malam tadi semua permain kebanyakkannya dah tak ada bnyak tenaga maklumlah masa tambahan 30 minit...lama tu!!!tapi berkat kesabaran dan semangat berpasukan akhirnya MALAYSIA menang jugak akhirnya.....masa tengok perlawanan malam tadi riuh rendah kt umah ni..kejap2 dengar orang sebelah menjerit,kejap2 dengar umah atas menjerit...kejap2 dalam umah sendri menjerit....riuh tapi seronok......kadang2 tu rasa kaki macam nak terangkat....nak tendang bola...haha...tapi sayang kalo tak salah penjaga gol kita Khairul Fahmi dan beberapa permain yg lain tak dapat nak beraksi lagi sebab umur dah lebih 23 tahun...untuk Sea game yg akan datang...:(
Alamak liza ni dah jadi macam reporter la pulak...hihi...bukan apa minat punya pasal....haha

Kita berbalik pada topik yg asal....eemm ari tu liza masak lemak cili padi jer untuk di hidangkan pada keluarga...anak2 memang suka makan yg pedas2..liza tak berapa suka makan pedas2 ni...apa kata kita tengok resepi..mana la tau bole masak untuk tghari ni....sebenarnya masak tak susah asalkan menu dah dirancang awal..dah ada dlam kepala....yg susahnya kalo kita tak tau nak masak apa...ye tak???



BAHAN BAHAN....
4 keping isi ikan merah
1 mangkuk santan
3 batang serai-diketuk sedikit
2 biji tomato-belah 2
1 helai daun kunyit -dikoyak2
20 biji cili api*
2 inci kunyit idup*
3 biji bawang merah*
Perahan air limau kasturi secukupnya.bg mengantikan asam keping
Garam dan serbuk perasa secukupnya...

CARA SAYA....
Kisar bahan* terlebih dahulu
Masukkan semua  bahan periuk kecuali tomato dan masak di atas api yg sederhana saje...dan perlu dikacau selalu supaya santan tak pecah minyak...bila rasa dah ok baru masukkan tomato dan biarkan sekejap...tutup api dan bolelah dihidangkan.....=}

SELAMAT MENCUBA DAN SALAM SAYANG WAT SEMUA

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 ulasan:

Ieda Farida berkata...

mohon izin utk share yer...

Catat Ulasan

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...