LAUK KENDURI..DALCA DAGING....HIHI



ASSALAMMUALAIKUM....

Dah makan ke?
Hari ni liza lambat sikit  post kan gambar ni,sbuk gler...jangan orang jadi gler udah la...biasala bila anak2 semuanya ada..keje pun bertambah sikit....


Sambil2 makn td liza borak2 kosong ngan anak2...taun depan liza nak masuk MASTERCHEF...semuanya tak bg bukannya apa..diaorg takut maknya tersingkir...hihi...maknya pun bukannya nak masuk pun....saje..haha...hihi..


Hari ni liza masak dalca lauk kenduri kata anak2 liza ni...lgpun senang 2 dalam 1,jimat masa jimat tenaga..tak payah nak masak bnyak2 lauk..eemmm
Esok ada yg balik kg ke..hati2 la bawak kete tu musim2 ujan ni...jalan licin......rancang perjalanan dahulu..wah dah macam cikgu lak!!!!


Sebenarnya pepagi td liza call kakak liza mntak resepi dalca ni...dan ni la hasilnya bila da masak...hiihi...
Jom kita tengok resepi ni...

DALCA DAGING
Resepi kak imah

BAHAN BAHAN...
1 cawan kacang dal rendam sekejap
3 biji ubi kentang belah 2
500 gram daging tetel
2 biji terung bulat belah 4
1 batng lobak merah  potong ikut suka
Rm 1.00 kacang panjang patah2 kan je
3 sudu besar rempah kari babas daging tau
2 sudu besar serbuk cili babas
5 biji cili hijau belah 2 tidak putus
1 manguk santan sederhana pekat
garam dan serbuk perasa

BAHAN UNTUK TUMIS DARAT (B)
10 biji bawang merah di hiris halus
3 ulas bawang putih di hiris halus
Daun kari secukupnya
1 sudu besar biji sawi
sedikit minyak masak

CARANYA....
Rebus kacang dal,ubi kentang dan daging sampai empuk bahan2 ni...bila dah empuk masukkan lobak merah,kacang panjang dan terung masak lg sampai lembut...baru masukan santan,garam,serbuk perasa,rempah kari dan serbuk cili..bila rasa dah ok...tutup api...

Panaskan minyak tumis bahan b sampai wangi tuangkan dalam dalca td,kacau bg sebati....


TQ KAK IMAH...SEDAP SANGAT DALCA NI.....=))

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 ulasan:

kakchik@ella berkata...

Dalca daging feveret KC jugak ..

My MiRa berkata...

sedapnyerrr naaak

Catat Ulasan

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...